Dag 2: Vancouver op de fiets

3 juni 2017 - Vancouver, Canada

Na het klokje bijna rond te slapen, gaan we om 8.00 uur ontbijten bij een cafeetje in de buurt. Een lekkere chocoladebrownie en een fruitcup voor de vitamientjes. Stipt 9.00 uur opent de fietsverhuur en 5 minuten later staan we met helm en al klaar om Vancouver te ontdekken. Het zijn gloednieuwe fietsen, vertelt de eigenaar. Of we voorzichtig willen doen :-) Ze hebben een mooie fietsroute hier langs Stanley Park en langs het water, met uitzicht op de skyline. De watervliegtuigjes vliegen af en aan. We bekijken de totempalen bij Brockton Point. Ik heb gelezen dat totempalen vroeger door indianen werden gemaakt als symbool voor de stam. Het staat voor hun waarden en historie. Steeds als een hooggeplaatst persoon uit de stam stierf, richtte de opvolger een totempaal op. Bovenaan staat meestal de adelaar, die werd gezien als het sterkste wezen. We fietsen verder langs de vuurtoren en zien in de verte grote zeeschepen liggen in een decor van groene bergen die half in de wolken liggen. Tsja, het is bewolkt en 18 graden vandaag maar prima fietsweer. De route is ook mooi, langs strandjes en tuinen waar de rododendrons volop in bloei staan. Hee daar zitten twee knabbelde eekhoorntjes. Had ik nou maar mijn zoomlens meegenomen, denk ik hardop. Ach vast eekhoorntjes genoeg in Canada. Nee hoor, zien we even later een jonge zeearend op een tak zitten. Wow, wat een beest! Oké, vanaf morgen gaat mijn zoomlens dus 24/7 mee. Wat ons opvalt in de stad, is hoe sportief de mensen zijn en hoe goed dit wordt gefaciliteerd. Openbare tennisbanen, basketbalvelden, speeltuinen met fitnessrekken en ringen, een openluchtzwembad en skate/fiets/hardlooproutes. Kinderen krijgen buiten boothcamp. Geweldig! We fietsen verder naar Grandville Island voor een seafood lunch en een kijkje in de overdekte markthal. Daarna via de ‘bike lanes’ (er zijn downtown maar een paar fietspaden, waar je met een gerust hart kan fietsen) naar Canada Place waar een Holland America cruiseschip ligt. Verderop ligt de wijk Gastown, met vele winkeltjes en restaurantjes. Hier horen we de beroemde stoomklok 14.45 uur blazen. Verderop zien we Chinatown liggen, maar er leven hier in Vancouver zoveel Aziaten dat we het wel geloven. De binnenstad lijkt al één grote chinatown. Tevreden leveren we de fietsen met 25 kilometer op de teller weer in en halen we een soepje voor het avondeten. Eenmaal in het hotel, begint de zon te schijnen… toch nog maar een blokje om voor een ijsje dan ;-) We zijn allebei erg moe. Robin ligt 20:45 uur al in dromenland en dat ga ik nu twee uur later ook maar eens doen. Morgen nog een hele dag in deze relaxte stad.

1. David Alphenaar:
    14 juni 2017
    Leuj om te zien hóe mooi het allemaal is geniet ervan